از بودن و نوشتن

با رویش ناگزیر جوانه‌ها چه می‌کنید؟

خیابان‌ها را به میدان جنگ تبدیل کرده‌اند. هر طرف را که نگاه می‌کنی، یک نفر اسلحه به دست گرفته و آماده‌ی کشتن توست. فقط کافی‌ست شعار بدهی، فقط کافی‌ست معترض باشی، ففط کافی‌ست با آن‌ها نباشی، آن وقت دیگر کشتن تو را جایز می‌دانند. تو را می‌کشند و فردا صبحش جنازه‌ات را تحویل خانواده‌ات می‌دهند و در جواب هم می‌گویند: "خودش خودکشی کرده"، "از پنجره پرت شده پایین"، "بیماری زمینه‌ای داشته"، تو بچگی سابقه‌ی سکته‌ی قلبی داشته"، "اصن خودش می‌خواسته بمیره، ما کمکش کردیم"! یک عمر برای ما از مظلومیت فلسطین و شرارت اسرائیل می‌گفتند، ولی حالا ما از فلسطینی‌ها مظلوم‌تر و این‌ها از اسرائیلی‌ها شرور‌تر و وحشی‌ترند. کجای دنیا با سرکوب و خفقان و استبداد مملکتی را اداره می‌کنند؟ 

برای این‌ها فرقی نمی‌کند مهسا امینی باشی یا نیکا شاکرمی، شروین حاجی‌پور باشی یا علی کریمی، مهرشاد شهیدی باشی یا پدر علم ژنتیک ایران، حسین رونقی باشی یا... اگر مخالف باشی، دشمن و آشوب‌گر و اغتشاش‌گر و فلان و بیسار خطابت می‌کنند و تو را وابسته رسانه‌های معاند می‌دانند. این همه آدم در ایران معترض و مخالف حکومت است و این‌ها همه را فریب‌خورده به حساب می‌آورند. کجای دنیا خودی‌ها را مردم خطاب می‌کنند و ناخودی‌ها را دشمن می‌نامند؟

نزدیک پنجاه روز است که زندگی نکرده‌ام، نزدیک پنجاه روز است که حال من بد است، چندین بار تا مرز سکته رفته‌ام و برگشته‌ام. این که هنوز زنده‌ام، معجزه است. چطور توانستم اینقدر ظلم ببینم و بند بند وجودم از هم گسسته نشود؟ واقعاً نمی‌دانم. هر روز در گوشه‌‌ای از سرزمینم مردم به چهلم جوان پرپر‌شده‌شان می‌نشینند. آخر مگر چقدر آدم کشته‌اید که هر روز چندین شهر از کشورم عزادار و مشکی‌پوش است؟ مگر چقدر شمشیرتان طاقت ریختن خون جوانان بی‌گناه را داشته؟ آها، یادم نبود، این‌ها که کشتید، همه اغتشاش‌گر بودند. آن گروه دیگر هم سناریوی کشته‌سازی رسانه‌های معاند است، مردم شهرهای مختلف هم به دلیل گرانی بنزین در آلمان معترض و عزادارند. من هم که فریب‌خورده‌ام و از سازمان جاسوسی آمریکا پول گرفته‌ام که بیایم فضا را متشنج کنم و مردم را به جان هم بیندازم. مملکت هم که گل‌و‌بلبل است و همه چی آرومهههه، من چقد خوشحالمممم، این چقد خوبه که...

گیرم که در باورتان به خاک نشسته‌ام
و ساقه‌های جوانم از ضربه‌های تبرهایتان زخم‌دار است
با ریشه چه می‌کنید؟

گیرم که بر سر این باغ بنشسته در کمین پرنده‌اید
پرواز را علامتِ ممنوع می‌زنید
با جوجه‌های نشسته در آشیان چه می‌کنید؟


گیرم که می‌کشید
گیرم که می‌بُرید
گیرم که می‌زنید
با رویش ناگزیر جوانه‌ها چه می‌کنید؟

در پست بعدی لطفا فیلم و عکس شلیک های اسلحه واقعی (نه ساچمه‌ای) و خون ریخته شده‌ در هفته اخیر در شهر خودتون رو بذارید

 

 

 

۱- هیچ کجای پست از خون ریخته شده در شهر خودم حرفی نزدم که حالا نیاز باشه اثباتش کنم.
۲- توی پست فقط گفتم که اگه به عنوان معترض وسط خیابون بری و کشته بشی، اونا گردن نمی‌گیرن و چنین دلایلی واسه مرگت می‌آرن. چه بسا واو به واو دلایلی که آوردم، چیزایی بوده که خود حکومت و خبرگزاری‌های وابسته به حکومت گفتن.
۳- من نمی‌تونم منکر کشته‌شدن آدمای مختلف وسط خیابون بشم. با عقل و منطقم جور در نمی‌آد. فقط سوالم اینه که: اگه نیکا و حدیث و مهرشاد و بقیه رو اینا نکشتن، پس چرا اجازه‌ی برگزاری مراسم خاکسپاری‌شون رو نمی‌دن؟ و بعد که به زور مراسم برگزار می‌شه، چرا جو اونجا رو امنیتی می‌کنن؟ و چرا واسه ثابت‌کردن این که اینا رو ما نکشتیم، دوباره به خشونت روی می‌آرن و مردمی که واسه مراسم اومدن رو چنین رفتاری باهاشون می‌کنن؟ حکومت اگه حسابش پاک باشه، از چی می‌ترسه؟ چرا وقتی خونواده‌ی بعضی از کشته‌شده‌ها [با اعتراف اجباری یا هر چی] می‌گن بچه‌مونو اینا نکشتن، صدا و سیما اونو بولد می‌کنه و پخش می‌کنه، ولی وقتی خانواده‌ی بعضی‌های دیگه از کشته‌شده‌ها [با مقاومت در برابر اعتراف اجباری یا هر چی] از کشته‌شدن بچه‌شون توسط اینا حرف می‌زنن، می‌گن خانواده‌هاشون دروغ می‌گن؟
۴- به عنوان یه انسان چیزایی رو باور می‌کنم که با چشمام ببینم. نه چیزایی که دیگران یا رسانه‌های داخلی و خارجی می‌گن. توی شهرمون اوایل اعتراضات پلیس‌های اسلحه به دستی که به اصطلاح واسه برقراری امنیت وسط شهر بودن رو دیدم و واقعاً ازشون می‌ترسیدم. از وقتی هم که به دانشگاه اومدم، دوباره همون اسلحه‌ها رو تو جای‌جای شهر دست پلیس‌ و سپاهی‌ها و... دیدم. علمی مبنی بر اینکه اسلحه‌ها واقعیه یا ساچمه‌ای ندارم. شلیک گلوله رو با چشمام ندیدم ولی فیلماش زیاده و منم نمی‌تونم انکارشون کنم.
۵- اگه دنبال خون ریخته‌شده می‌گردین، پیشنهاد می‌کنم پنجره‌ی اتاقتونو باز کنین و خیابونو تماشا کنین. اون موقع دیگه نمی‌خواد دنبال فیلم و عکس بگردین. تک‌تک خیابونای کشور بوی خون می‌ده و هر کجا رو که نگاه کنی خون بی‌گناهی جاری شده.
۶- تا حالا شده در جمع معترضین باشین؟ یه بار برید بینشون و حرفاشونو بشنوین. همراهشون شعار بدین و ببینین خواسته‌هاشون چیه. و بعد به طرف مقابل هم دقت کنین. ببینین که بسیجی‌های و سپاهی‌ها و پلیسِ به اصطلاح امنیت چه رفتاری باهاشون داره. شما تا زمانی که کنار حکومت ایستادین، هیچ جوره نمی‌تونین چهره‌ی واقعیِ حکومت و نظام رو تماشا کنین.

سین دال! این همه حرف رو به احترامتون نوشتم، گر چه که قبلاً هم بهتون گفته بودم حوصله‌ی بحث‌کردن با کسی رو ندارم. من با کسی توی سرزمینم مشکلی ندارم و همه رو [با هر طرز فکری] هم‌وطن خودم می‌دونم. چه انقلابی باشه، چه ضد انقلاب باشه، چه هر تفکر دیگه‌ای که می‌خواد داشته باشه. فقط می‌خوام بگم که من به نظرات و عقاید شما با تک‌تک سلول‌های بدنم احترام می‌ذارم و دوست دارم بقیه هم همون‌قدر به نظرات من و امثال من و و کسایی که دوست دارن صدای خفه‌شده و سرکوب‌شده‌ی طیف زیادی از مردم جامعه باشن، احترام بذارن. فقط همین.

@میخک عزیزم شما که قرار نیست قبول کنی! همون فکر کن مملکت گل و بلبله بهتره

از جمعی که تصور می‌کنن ششمین اقتصاد جهان هستن و از آلمان هم بالاترن، توقعی جز این توهم نمیره که مردم همه خوشحالن و اگه کسی ناراضیه حتماً مزدوره!

اینا همونایی نیستن که می‌گفتن اقتصاد علم نیست و فلان؟ :|

برای آنها هم فرقی نمی‌کند که آرتین باشی، یا آرشام، یا نیکا، یا مهسا.

ایرانی‌بودن جرم همهٔ ماست!

واسه من که آرتین و آرشام و نیکا و مهسا یکی‌ان و تک‌تک‌شون پاره‌های تن ایران زمینن و هیچ فرقی با هم ندارن. و هر نوع ظلمی که در حقشون شده، بخشیدنی نیست.
من معتقدم ایرانی‌بودن افتخار همه‌ی ماست.

@ویانا

تاحالا امتحان کردی؟

من خواسته غیر منطقی و زیادی داشتم؟ 

ولی فیلماش زیاده و منم نمی‌تونم انکارشون کنم.

 

خب من از این فیلمها که میگید خیلی گشتم و نیافتم. فیلم یا عکس یا فایل هرچیزی که به عنوان مدرک مستند بشه ازش استفاده کرد. ممنون میشم به اشتراک بذارید. چون منم دقیقا «به عنوان یه انسان چیزایی رو باور می‌کنم که با چشمام ببینم. نه چیزایی که دیگران یا رسانه‌های داخلی و خارجی می‌گن »

درمورد اینکه چرا فلان میکنن چرا بهمان میکنن. حدس‌هایی دارم اما به هر حال من سخنگوی دولت نیستم و سخنگوشون بیاد جواب ملت رو بده. مگه من کاره‌ای هستم تو حکومت که از طرف حکومت چیزی بگم. عرضه دارن اگه جواب مردم رو بدن 

 

اگه دنبال خون ریخته‌شده می‌گردین، پیشنهاد می‌کنم پنجره‌ی اتاقتونو باز کنین و خیابونو تماشا کنین. اون موقع دیگه نمی‌خواد دنبال فیلم و عکس بگردین. تک‌تک خیابونای کشور بوی خون می‌ده و هر کجا رو که نگاه کنی خون بی‌گناهی جاری شده.

 

د نشد. من پنجره رو باز کردم و گشتم. ندیدم. از شما میپرسم خودتون آیا دیدید؟ میگید نه من تو شهر خودم چیزی ندیدم. خب تاحالا هیچ شلیکی ندیدید حتی که متوجه بشید اون اسلحه ها ساچمه‌ای بوده یا واقعی، پس چطوره که جاری شدن خون بی‌گناه رو دیدید وقتی که ندیدید؟!

من نمیگم خون بی‌گناهی ریخته شده یا نشده. من فقط دنبال مدرک بیشترم. واقعا خواسته ام اینقدر غیرقابل درکه؟؟؟؟

 

تا حالا شده در جمع معترضین باشین؟ 

از کنارشون رد شدنی میبینم که چطور با چشمهای خون گرفته نگاهم میکنن. همه‌اشون نه، ولی دیدم کسایی که اگه چاقو دستشون باشه بلافاصله میان که گلوم رو ببرن چون چادری ام. دیدم نفرتی که به پوششم دارن و اصلا واینمیستن درمورد عقایدم بپرسن. بلکه من به زور کتکهای پدرم چادر پوشیده بودم اصلا :/ 

اگه خطر از دست دادن جونم نبود قطعا نزدیکتر میرفتم. به همه کسایی که میگن (همه این مرگ و میرهای کار خودشونو و الکی دارن چادری‌ها رو کتک میزنن که مظلوم نمایی کنن و خودشون رو موجه جلوه بدن... توصیه میکنم چشمهاشون رو باز کنن. من با چشمهای خودم دیدم معترض هایی که این کار به معنی واقعی کلمه ازشون برمیاد. 

 

 

من درمورد عقاید شما هیچ حرفی ندارم آقای محترم. فقط یک سوال ساده. با چشمهای خودتون دیدید؟ نه؟ خب فیلمش رو چی؟ مدرکی چیزی دارید؟ قصد توبیخ ندارم! قصد موعظه هم. فقط میخوام اون مدارک لعنتی که همه رو قانع کرده فلانی و بهمانی رو پلیسها کشتن ببینم. فلسفه نگرش من به دنیا چیزی نیست که با دیدن یا ندیدمش تغییر کنه. اعتقاداتم رو روی چیزی به سستی عملکرد آدمها و ارگانها و مسئولها بنا نکردم. فقط میخوام بدونم تو کشورم چه خبره. خواسته زیادیه؟

 

 

 

انتظار که ندارین بیان جلوی من و شما کسی رو بکشن که ما ازشون فیلم بگیریم و پخش کنیم؟ قاعدتاً اگه بخوان کسی رو بکشن، جوری می‌کشن که هیچ ردی نمونه.

من هیچوقت توی اعتراضات خیابونی نبودم که صحنه‌ی شلیک و تیراندازی و کشتن کسی رو ببینم. و قاعدتاً وقتی نبودم، چیزی هم ندیدم و نمی‌تونم چیزی رو تأیید یا رد کنم. 

مادر من چادریه، شاید مادر خیلی از اینایی که وسط خیابونن هم. اگه آسمون زمین بیاد هم مادر من حاضر نیست یک سانت چادرش رو عقب‌تر ببره. همون جوری که تا حالا شلیک گلوله ندیدم، چنین رفتاری نسبت به خانم‌های چادری هم ندیدم. چه بسا که توی اعتراضات در دانشگاه خودمون خیلی از دخترهایی که کنار مان، چادری‌ان و کسی نه تنها کاری بهشون نداره، بلکه بهشون بیشتر احترام هم می‌ذارن.

اینکه این همه آدم رو تو اعتراضات کی کشته رو من نمی‌دونم، ولی انکار هم نمی‌تونم بکنم که حکومت در این کشتار دست داشته. من شاکی‌ام و حق دارم اعتراض کنم که فرزندان این سرزمین که وسط خیابون اومدن و رویاهاشونو فریاد زدن، چرا باید کشته بشن؟ به چه جرمی؟ 

+ کامنت @پیمان رو هم ببینید.

@میخک

چند روز پیش تو ایستگاه اتوبوس خیابونی که توش چند تا مدرسه هستن ، چندتا دختر و پسر دبیرستانی منتظر اتوبوس وایساده بودن که میان بهشون میگن متفرق شین ، گلوله ساچمه ای میزنن و چندتا از پسرارو هم وحشیانه سوار میکنن و میبرن که بعدا فهمیدم چند دقیقه بعد تو چند خیابون دیگه ولشون کردن و میخواستن بترسونن!!!!! چند تا بچه دبیرستانی که منتظر اتوبوس وایساده بودن بدون هیچ شعاری.

هفته پیش تو مدرسه دخترداییم که صدای هیچ اعتراضی هم نبوده گاز اشک آور پرت کردن و بازم چند تا بچه مدرسه ای رو ترسوندن!

تازه اینا خوباشه!

در ضمن گلوله ساچمه ای چرا فکر کردی چیز خاصی نیست؟ ابولفضل آدینه زاده با بیست و چهارتا گلوله ساچمه ای کشته شده! یه پسر بچه ۱۶ ساله! (به گفته پدرش)

اینکه میگی با نفرت به چادرت نگاه میکنن ، قبول دارم واقعا یه سریا اینطوری نگاه میکنن اونم چون به این قشر بی اعتماد شدن! ولی بعضیا هم واقعا جور خاصی نگاه نمیکنن و برداشت اشتباه خودتونه ، دیدم که میگم.

جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ , ۱۹:۰۳ شروینُف ‌‌‌‌‌‌‌shervinof

۱-اعتراض در شرایط آرام صورت میگیرد..الان تو شرایطی که داعش کف خیابونه..مخالفت شما به معنی موافقت با همین داعشی هاست.

۲-هیچ ماموری اسلحه جنگی حمل نمیکنه..تنها اسلحه مورد استفاده یگان ویژه ساچمه ایی و دودزا و پینت بال هست

۳-اینکه با وجود هزار جور سند و مدرک نمیخواید قبول کنید فلانی خودشو از ساختمون پرت کرده پایین..ولی با اینکه فیلم شکنجه و کشتن شهید آرمان علی وردی رو منتشر کردند و واکنشی نشون نمیدید جالبه :)

 

۱- فعلاً که نیروهای بسیجی و سپاهی روی داعش رو سفید کردن. به شخصه از اینا بیشتر از داعش می‌ترسم. کاش ما به دست داعشی‌ها کشته می‌شدیم، نه به دست هم‌وطنامون.
۲- اطلاعی راجع به اسلحه‌هایی که دست مأمورا هست، ندارم.
۳- هزار جور سند و مدرک هم وجود داره که می‌گه اون فلانی خودش رو از ساختمون پرت نکرده پایین و نیروهای حکومت کشتنش. من تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه نیستم و راجع به چیزایی که اطلاع ندارم، حرف نمی‌زنم. آرمان علی‌وردی رو هم اولین باره که اسمش رو می‌شنوم و نمی‌دونم کیه اصن.

برای میخک، به ترتیب دیده شود:

یک

دو

سه (دقیقه 2:08. حتی اگر تیر جنگی نباشد کشنده است.)


پ.ن: تیر ساچمه‌ای نیز عافیت نیست. نوعی بسیار بسیار شدید از خشونت است و همچنین کشنده نیز هست.

منی که توییتر ندارم، نمی‌تونم اینا رو باز کنم :(

پ.ن: به سمت مردم اسلحه می‌کشن و در توجیه کارشون هم می‌گن اسلحه‌ی ما ساچمه‌ایه! و بعد ادعای مسلمون‌بودن هم دارن. ما با دست خالی وسط خیابون می‌آیم، بهمون می‌گن اغتشاش‌گر. بعد اینا با اسلحه‌ی مثلاً  ساچمـه‌ای می‌آن، بهشون می‌گن پلیس حافظ امنیت!

می‌فرمودن: اقتصاد مال خر است!

@پیمان

خدا خیرتون بده. ممنون.

فکر میکردم حقیقت شگفتی از چشمانم پنهان مونده باشه.

 

قطعا عافیت نیست، ولی مساوی با رود خونی که در هر خیابان دیده میشود هم نیست. آرایه مبالغه چیز خیلی خوشگلیه ولی وقتی تو شرایط تنش‌زا و قاطی شدن خبر راست و دروغ هستیم چندان منصفانه نیست استفاده از ارایه‌های ادبی خوشگل. شخصا در این شرایط دنبال حقیقتم نه تماشای غلیان احساسات یک شاعر. یعنی خب شاعرانگی سر جای خود ارزشمند اما مرز افسانه و واقعیت عینی یه جایی باید کشیده بشه. عین همین عبارت ها رو درمورد سیستان بلوچستان هم بگن، درمورد کرج هم. انصافه؟ حقیقت داره؟ نمیگم داره یا نه. می‌خوام بفهمم. می‌خوام وقتی یه خبری می‌شنوم درست و حسابی اش رو بشنوم نه در حد شایعه و اینکه همسایه‌امون تو گوش بقال محل گفته بود که دخترخاله‌اش فلان طور. وقتی درمورد یک واقعه‌ی یکسان دوتا ادعای متناقض هست و هر دو طرف مدعی هستن اون یکی پول گرفته تا دروغ بگه، عقل من بهم میگه هر دو رو رد کنم و دنبال مدرک موثق بگردم و به هیچ شهادتی اعتبار نکنم. 

منطقشون این جوریه که میگن ما رفتیم تو انبار چوب خشک، جوج درست کردیم، هر کی بهمون گفت «نکن» رو هم ساکت کردیم اما حالا که انبار آتیش گرفته، مقصرش منی که کبریت و بادبزن دستمه نیستم، بلکه مقصر چوبایی هستن که سوختن و دشمن‌شادم کردن، پس حالام حقشونه که تا می‌تونم مجازاتشون کنم!

با همین منطق طبیعیه نه‌تنها خطاها رو نپذیرن، بلکه به خودشون هم حق بدن برای خیلی برخوردا. به قول بنده خدایی می‌گفت یزید هم کشتاری که کرده بود رو گردن گرفت و نگفت این ۷۲ نفر از بچگی پتانسیل مردن داشتن و شمر و حرمله و دیگران پلیس‌نما بودن، اجازه کفن و دفن و برگزاری مراسم هم داد، به بازماندگان هم بی‌احترامی نکرد و ازشون اعتراف تلویزیونی (!) نگرفت و تازه بهشون خونه هم داد، هیچ وقتم تلاش نکرد با ارتش سایبری و کاربرایی که هر کدوم ۱۰۰ تا اکانت با اسامی و جنسیت‌های مختلف دارن و استاد سفسطه هستن، خلت مبحث پیش بیارن و هیچ تلاشی هم برای پرت کردن اذهان نکرد!

یزید اندازهٔ کافی از شخصیت‌های چرک تاریخی هست اما واقعاً کاش اجازه می‌دادن رکوردش دست نیافتنی بمونه و ‌روزی نرسه که بگیم: صد رحمت به یزید!

@ویانا 

دقت کرده باشید خودم هم گفتم همه اشون نه. ولی یک در ده هم باشن کسانی که ممکنه تا مرحله آسیب زدن به من پیش برن ناچارم به فاصله گرفتن طبیعتا 

 

@عینک

اینکه شما ندیدید دلیل نمیشه اصلا وجود نداشته باشن. همون طور که اینکه من دیدم دلیل نمیشه همه همینطور باشن. 

به هر حال، دارم فکر میکنم محیط اعتراض دانشجویی حالا هرچقدر وارد فاز الفاظ رکیک و تندتر و دور از پرستیژ دانشجویی هم بشه، بازهم یه مرحله نسبت به کوچه و بازار موقرانه‌تره. اون افرادی که من دیدم هم تو خیابون دیدم. آدم دانشگاهی احتمالش بیشتره که یکی دو درجه بهتر باشه.

 

یه طوری میگن الفاظ رکیک انگار ۵۷ خودشون فقط با شعار استقلال و آزادی بوده! یه توک پا برید سرچ کنید ببینید چه نسبتهایی نثار شاه و خانوادش و حتی کارتر عزیزشون میکردن!

هنوزم هیچ کدوم یادمون نرفته همون انقلابیون وقتی به قدرت رسیدن الفاظی مثل به درک (هر دو رهبر) ، چیز رو لولو برد (بازرگان و احمدی نژاد) و فاجر (لفظ خمینی برای منتظری) و زن صفت و هرزه و هیز و گرمی خورده و تشبیه مگس و شکلات (برای حجاب) و چه و چه و چه نقل زبونشون بوده و هنوزم هست! حالا از توهم حرف زدن آقاشون موقع تولد که بگذریم!

خیلی خوبه که توی این عصر دیگه نمیتونن با انکار و دروغ بزنن زیر همه چیز!

عینک عینک عینک... 

این همه وقت وبلاگت از معدود جاهایی بود که چک می‌کردم و امروز این دو پست آخرت رو با هم دیدم... نمی‌تونم چیزی بنویسم. فقط اینکه این خواهشو از طرف یه خواهر کوچکتر؟ قبول کنین که سند بخواین. سند محکم بخواین.. "شنیدیم"، "یه فیلم مخدوش تو فلان جا"، "بی بی سی گفت، منوتو گفت" اینا سندی نیست که بهش استدلال کرد. به منطق تون رجوع کنین... لازم نیست حرف حکوموتو بپذیرید، اما فقط یه لحظه و یه لحظه می‌تونین دلسوزی رو از طرف کشورایی که نه چهل سال بلکه خیلی قبل تر از انقلاب، داشته به ایران ضربه می‌زده رو باور کنید؟ احساس می‌کنم شعورم به بازی گرفته شده در واقع!

 

p.s: خبر اخیر خوزستان رو که شنیدم فقط نگران بودم خودت یا خانواده ت آسیبی ندیده باشین. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan